KONTAKTNÍ FORMULÁŘ
Odeslat
ČLÁNKY

Profesionální sporty a děti

Hraje vaše dítě výborně fotbal nebo vyniká v tenise? Bude z něho jednou hvězda? Koníček je příjemná rozvojová aktivita, která nenarušuje vývoj kostry ani nepoškozuje orgány. Avšak pozor při závodních sportech. Mladé a silné tělo vydrží extrémní výkony, ale jak dlouho? Stojí to za to?

 

Mladý profesionál s bolestmi seniora

Mnohé potíže bývají dlouhou dobu skryty, protože je mladé a silné tělo umí kompenzovat. Tato kompenzace však nepřetrvává věčně. Záhy mladí sportovci začínají trpět opotřebováním kloubů, špatnou stavbou dolních končetin, bolestmi páteře, dýchacími potížemi, úrazy, stresem společně s vypětím a dalšími neduhy.

Potíže se začínají projevovat u dospívající mládeže v období, kdy je intenzivními tréninky způsobeno extrémně velké přetížení určitých partií těla.

Mýtus: Mladé tělo všechno snese. 

"Ano, snese, ale neunese"

Rozdíl od dospělého těla je ten, že mladistvé tělo je stále v procesu vývoje a jeho léčebné a opravovací mechanismy většinou fungují velmi rychle, kvalitně a spolehlivě. Čím je člověk starší, tím se tyto samoopravné mechanismy zpomalují a zhoršují. Máme proto pocit, že si ve stáří nemůžem dovolit to stejné, co jsme mohli zamlada.

Bohužel si tyto rozdíly neuvědomujeme právě v těch životních etapách, kdy je to pro nás aktuální.

Prevence má obrovský význam. Vaše tělo ji v budoucnu zhodnotí.

Varovné signály mají smysl

Problémem mladých nadšených sportovců je to, že jejich sebeopravné procesy překročí své limity velmi brzy a červená kontrolka poškození kloubů bliká již okolo 20. roku života. Nezřídka mladí lidé podstupují operace kloubů, hojně navštěvují ortopedy a fyzioterapeuty. Varovné signály projevující se bolestmi a opakovanými úrazy ignorují jak rodiče, tak mladí a ambiciózní sportovci. Většina poškození bývá nevratná. Neviňme konkrétní pohyb, protože vynechat nelze žádný profesionální sport. Každý přináší své typické zdravotní neduhy.

Závodní sporty jsou nevhodné pro každého, o to více pro děti, které mají celý život před sebou. Trpí jejich příjem potravy, páteř, kolena a další klouby. Děti bývají vyčerpané a často se potýkají se sociální prázdnotou, kdy pochvalu od nejbližších získají jen po výborně odvedeném výkonu.

I škola se může mýlit...

...pohybová výuka ve školách podléhá krátkodobým trendům i zastaralým názorům. Je vhodné zjistit si, jaké aktivity děti při školním cvičení provádějí a kdo je vede, zdali paní s nadváhou nebo extrémní sportovec. Ani jedno není optimální přístup pro zdravý vývoj kostry a pohybu u dětí.

Zpozorněte! Velký problém nastává již v otázce rozcvičky, kdy jsme učeni rychlým švihům, trhavým pohybům, krutům a nebezpečným záklonům na rozdíl od pomalého, dlouhého a klidného protažení jednotlivých svalových skupin a úponů. Umět se správně protahovat znamená připravit tělo na pohyb, jakým jsou oblíbené hry a cvičení. Hledejte učitele, který ví, jak se správně protáhnout.

Sport ano, ale ne bezhlavá destrukce těla i když je konaná s dobrým úmyslem. Stejně jako v jídle i zde vyhrává střídmost, vytrvalost, individualita a kvalita.

Kvantita a nekvalita ubližují!