KONTAKTNÍ FORMULÁŘ
Odeslat
ČLÁNKY

O výběru vhodného pohybu

autor: Radek Přibyl

Váháte, který typ pohybu je vhodný právě pro vás? Nebo tuto otázku ani neřešíte a hýbete se tak, jak vás zrovna baví, tak jako sportují vaši přátelé anebo vybíráte podle lákavých trendů? Ano, pohyb je zdravý, avšak má svá pravidla. Prvním bodem je výběr vhodného pohybu.

 
Autor článku
Radek Přibyl
akreditovaný fitness instruktor
www.fitlektor.cz

Jsem mladý - mohu sportovat, jak chci!

Nutností je vybírat pohybovou aktivitu pro každého zcela individuálně. Myslíte si, že ve vašich 20 nebo 30 letech se vás to netýká, ale díky moderní době, kdy již od mládí máme nižší zátěž těla, jeho fyzická zdatnost velmi klesá. Proto už ve 20 letech dbejte na správný pohyb. Díky svěžesti a odolnosti mladého organismu se přetížení, mikroporanění i větší úrazy hojí rychle, ale pokud šlachy, vazy, svaly a kosti jednou poraníte, mají v sobě jizvy, které se vám s vyšším věkem začnou bolestivě připomínat. To, co je vhodné pro vašeho partnera, kamarádku nebo vše dítě, nemusí být vhodné pro vás. Ba naopak! Nevhodně zvoleným pohybem si můžete velmi vážně ublížit a poškodit si nevratně své zdraví.

Prevencí svěžího pohybu ve stáří je volba vhodného pohybu v mládí!

Tlak fitness trendů

Každodenně je nám nabízeno obrovské množství pohybových aktivit, které údajně vyřeší vaše problémy s nadváhou či urputnou bolestí kloubů. Poutavá reklama však neuvádí nic o možných rizicích ani o individuálním výběru sportu. Reklama nás láká na tyto více či méně trendové aktivity do tělocvičen a krytých sportovišť, stejně tak jako na fitness potraviny a doplňky výživy pro sportovce. Většina sportovišť je od toho, aby byla výdělečná a proto investují nemalé finance do náboru nových sportovních nadšenců. Pokud si ale z důvodu nevhodné sportovní aktivity přivodíte zdravotní problémy, ve fitness centrech to nikoho nezajímá.

Ve fitness centrech nejsou zodpovědní za vaše zdravotní problémy způsobené nevhodným pohybem!

Přínos osobního instruktora

Každá pohybová aktivita je prospěšná, stejně tak jako rozmanitá strava. Avšak stále jsou výrazně přehlíženy individuální schopnosti a potřeby vašeho těla. Jste to právě VY, kdo má vyhledat odborníka, tedy osobního instruktora na stavbu lidského těla, který s vámi dokáže zhodnotit vaše schopnosti, požadavky, tělesný stav, duševní stav a především vaše očekávání! Nezapomínejte na to, že pouze vyspělé a fyzicky zdatné tělo, může odolat většímu zatížení při dané aktivitě. Sami větinou nedokážeme objektivně zhodnotit své síly a schopnosti.

Respektujte svou individualitu při volbě pohybové aktivity!

Využijte pomoci instruktora alespoň v začátcích vašeho cvičení, který zváží vhodnost konkrétních pohybů přesně pro vás. Upozorní vás na vaše omezení a najde pro vás vhodné úpravy pro konkrétní pohyb. Správný instruktor vás jako první naučí správnému dýchání. Pokud jeho pokyny během sportu budete dodržovat, vyvarujete se tím možnému poškození vašeho zdraví. Nejčastěji poškozovanými místy jsou páteř a klouby.

Touha po novinkách

V současné době se rozmáhají takzvané nové trendy ve cvičení. Proč mají úspěch? Protože ve všech oblastech lidského konání toužíme vytvářet a dělat něco nového. Bohužel tato touha nám brání vážit si osvědčených rad a postupů. Trend sportovních novinek se neblaze projevuje na našem zdraví, aniž bychom si to zavčas uvědomili.

Populární novinky ve cvičení jsou - trampolínky, vibrační desky, cvičení ve stylu tance, nordic walking, atd. S tímto rozmachem častěji slyším o větších zdravotních problémech právě těch tělních partií, které s daným pohybem nejvíce souvisí - především všechny úseky páteře, kolena, kyčle, a další.

Je naše tělo opravdu připraveno na extrémy?

Vzestup popularity spinningu se pomalu obrací směrem dolů. Mladé ženy a dívky již pochopily, že při pravidelném přetěžování dolních končetin nedocílí jejich vysněné postavy. Ba naopak. Partie zadečku a stehen, kterých se snažily zbavit pravidelnou docházkou na lekce spinningu jim více zesílily díky nárůstu svalové hmoty.

Jednostranné přetěžování nemá nic společného se zdravým a prospěšným pohybem.

A jak je to s aerobikem? Veškeré aerobní aktivity bohužel neumí zpevňovat svalstvo a zajistit tak pevnost všech kloubů včetně páteře. Pružný a stabilní skelet je základem zdraví ve stáří!

Je tedy na nás, pro jaký pohyb se rozhodneme a jak se svým tělem budeme zacházet. Vždy je vhodnější střídat více typů sportovních aktivit s pravidelným protahováním a tím docílit přiměřeného zatěžování všech tělních partií. Prevence je cesta!